Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Agenda 2030 och de globala målen sätter ramarna för samverkan i nya Vinnova-projektet AGERA

Nyhet: 2018-05-18

Chalmers, Göteborgs universitet och sex andra svenska lärosäten ska, med FN:s globala mål för hållbar utveckling som ramverk, utveckla nya arbetssätt för att utvärdera och följa upp effekter av samverkan. Det är innebörden i det nya projektet AGERA som finansieras av Vinnova och som ska öka samverkanskapaciteten och på sikt stärka lärosätenas bidrag till hållbar utveckling.

Vid universitet och högskolor finns en mängd aktiviteter som sker i samverkan med samhället: forskningsprojekt, utbildning, nätverk, strategiska satsningar, campusutveckling och centrumbildningar, som bygger på olika samverkansmodeller. De involverar olika typer av aktörer, har olika målsättningar och förfogar över olika finansiella, materiella och intellektuella resurser. Lärosätena kan på olika sätt stödja och uppmuntra dessa samverkansaktiviteter i de interna processerna genom till exempel visioner, samverkansstrategier och incitamentsstrukturer. Idag saknas dock övergripande och gemensamma metoder för att utvärdera samverkan och hur samverkan bidrar till hållbar utveckling.

I Vinnovas så kallade K3-program (kunskapstriangeln) sjösätts flera satsningar för att stärka svenska lärosätens samverkanskapacitet. Ett av dessa projekt: AGERA (Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling som ramverk för samverkan), koordineras av Göteborgs universitet genom Göteborgs centrum för hållbar utveckling, GMV. Genom att utveckla metoder för utvärdering av samverkanssatsningar och deras bidrag till de globala målen, ska deltagande lärosäten stärka sina interna processer för att sporra och uppmuntra anställda att ta sig an hållbar utveckling.

- Det är glädjande att Vinnova tror på vår idé att universitet och högskolor kan utveckla sin kapacitet för samverkan i forskning och utbildning. Att specifikt identifiera och utveckla samverkansmekanismer med fokus på att bidra till de globala hållbarhetsmålen är en viktig utmaning, säger Eddi Omrcen, Hållbarhetsstrateg vid Göteborgs universitet.

Inledningsvis kommer åtta pågående samverkanssatsningar utvärderas i form av fallstudier enligt verktyget "SDG Impact Assessment". Verktyget, utvecklat av GMV, ger användare tillfälle att systematiskt reflektera över hur utvärderingsobjekten påverkar de globala målen, identifiera målkonflikter och kunskapsluckor. Resultaten blir underlag till hur fallstudierna genom nya inslag av samverkan kan utvecklas och, totalt sett, stärka positiv påverkan på de globala målen. Utifrån den erfarenheten dras generella slutsatser för hur och i vilken omfattning metoden kan inkluderas i lärosätenas interna processer. I projektets sista fas testar och implementerar projektdeltagarna metoden i en lärosätesövergripande kontext.

För mer information, kontakta:
Anders Ahlbäck, Projektledare Göteborgs centrum för hållbar utveckling: ahlback@chalmers.se
Eddi Omrcen, Hållbarhetsstrateg Göteborgs universitet: eddi.omrcen@gu.se

AV:

Läs nyheter som RSS

Prenumerera på nyheter

Följ oss på twitter

Ta del av vårt nyhetsbrev

Se senaste nyhetsbrevet med aktuellt inom hållbar utveckling vid Chalmers och Göteborgs universitet.

PRENUMERERA!

cyklar
Sidansvarig: GMV|Sidan uppdaterades: 2018-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?