Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Hållbarhetsstrateg reflekterar över utbildningskonferens om Agenda 2030

Nyhet: 2018-03-23

I början av mars arrangerade UKÄ och SUHF en konferens om den tematiska utvärderingen om universitets och högskolors arbete med att främja en hållbar utveckling med fokus på utbildning som gjordes under 2017. Konferensen hade såväl ett framåtblickande som ett internationellt perspektiv. UKÄ:s utvärderingsrapport och dess resultat presenterades och deltagarna fick tillfälle att reflektera och diskutera. Här följer reflektioner från Eddi Omrcen, hållbarhetsstrateg vid Göteborgs universitet som deltog i konferensen. 

Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, betonade betydelsen av studenternas medverkan och såg dem som blivande ”förändringsagenter”. Det var flera talare som lyfte fram studenterna som mycket viktiga i arbetet med hållbar utveckling. Dock hade UKÄ missat detta då inga studenter gavs möjlighet att göra en presentation utifrån ett studentperspektiv. Trots att många studenter från olika lärosäten var inbjudna och på plats. Ministern betonade vidare betydelsen av att arbetet med Agenda 2030 och att nå de globala målen för hållbar utveckling (SDGs) ska bygga på forskning och vetenskap. Samt att forskning och utbildning hänger samman. Regeringen kommer att följa upp, närmast på kommande myndi ghetsdialoger, hur varje lärosäte har tänkt arbeta vidare med det omdöme och de förbättringsförslag som gavs i UKÄs bedömning.

Det var mycket frågor och synpunkter på att UKÄ hade satt en betygsgräns där 25% av lärosätena fick ”godkänt” och 75% fick ”icke godkänt”. Detta ansågs av flera vara fel väg genom att det fokuserar på ”name and blame” mer än på konstruktiv kritik och förbättringsfokus.
Betydelsen av ett engagerat ledarskap lyftes fram i UKÄs utvärdering som en viktig framgångsfaktor. Skillnader i ledarskap kan sägas ha personifierats på konferensen i sig genom Björn Brorström, rektor Borås Högskola, och Maria Lantz, rektor Konstfack, som båda engagerat talade om och visade hur deras lärosäten har arbetat med hållbar utveckling. Som kontrast till detta kan ställas Stefen Hwang, rektor på Halmstads Högskola, som ansåg att allt som universitet och högskolor gör främjar hållbar utveckling och detta garanteras av mångfald inom forskning och utbildningar. Göran Finnveden konstaterade också att ungefär en tredjedel av lärosätena angav att de tack vare UKÄ utvärderingen kommit igång med att diskutera hur man systematiskt ska arbeta med frågorna om hållbar utveckling.

Katarina Gårdfeldt, tidigare föreståndare på Göteborgs centrum för hållbar utveckling, GMV, numera direktör för Polarforskningssekretariatet, lyfte fram betydelsen av internationell samverkan för att främja hållbar utveckling. Internationella nätverk som IAU, HESI, ISCN och SDSN Northern Europe nämndes. Katarina Gårdfeldt konstaterade att samverkan, gärna internationell, lära tillsammans, dela med sig av nya arbetssätt är nyckeln till att framgångsrikt integrera hållbar utveckling i högre utbildning.

Eddi Omrcen, hållbarhetsstrateg vid Göteborgs universitet, presenterade vad universitetet gör som inspiration för övriga lärosäten. Göteborgs universitets arbetssätt och flera av initiativen, till exempel hållbarhetsmärkning av kurser och program samt verktygslådor för lärare, lyfts i UKÄs rapport som möjliga att utveckla och skala upp på nationell nivå.

Avslutningsvis lovade GD för SUHF att man skulle ta tag i och initiera forum för kunskaps- och erfarenhetsutbyte på nationell nivå, verktygslådor, kompetensförstärkning, studentperspektiv mm kan också vara sådant som kan och bör samordnas på nationell nivå.

Ta del av presentationer, filmer och underlag från konferensen

AV:

Läs nyheter som RSS

Prenumerera på nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få nyheter i din inkorg varannan vecka om forskning, seminarier, konferenser och annat aktuellt inom hållbar utveckling vid Chalmers och Göteborgs universitet.

cyklar
Sidansvarig: GMV|Sidan uppdaterades: 2018-05-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?