Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Samhällsdebatten återspeglas i företagskommunikation om etisk konsumtion

Nyhet: 2018-10-23

Miljöhänsyn, arbetsvillkor och jämställdhet återkommer i klädföretags kommunikation om etisk konsumtion. I kommentarsfält kring detta är tonen hårdast när det gäller jämställdhet. En återspegling av samhällsdebatten i stort, visar en avhandling från Göteborgs universitet.

Kan man se samhällsdebatten återspeglad i hur företag kommunicerar etisk konsumtion? Och hur detta kommenteras av allmänheten?
– Mycket väl, säger Johanna Arnesson som har undersökt saken.

Bild på Johnna ArnessonFör sin avhandling har hon analyserat hur tre svenska klädföretag kommunicerar etiskt ansvarstagande som del av sitt varumärke. Hon har också tittat på hur media skriver om mode och politik, liksom hur publiken i sociala medier kommenterar artiklarna och företagens reklamkampanjer. Tre teman dominerar: miljö, arbetsvillkor och feminism.

Hon såg att det framförallt finns en stor skillnad i företagens budskap och publikens kommentarer. Företagen vill lyfta fram en win-win-win-situation: miljö och arbetare, särskilt kvinnor, tjänar på att de stora företagen sätter standarder i sina produktionskedjor, konsumenterna tjänar på att de kan göra medvetna klädval och företagen tjänar på att de uppfattas som ansvarstagande.
– Men i detta döljs strukturella konflikter. Som att en ökad konsumtion i sig är ohållbar, säger Johanna Arnesson.

I kommentarsfälten flödar kritiken. Och Johanna Arnesson överraskades av hätskheten från personer med konservativa eller nationalistiska åsikter i deras inlägg om feminism och normkritik i företagens reklamkampanjer.
– Man uttryckte hat och äckel, att företagen drabbats av ”genussjuka”, säger Johanna Arnesson.

Från motsatta politiska sidan var kritiken i kommentarerna istället att företagens arbete för jämställdhet och bättre villkor bara är en yta för att dölja en i verkligheten hårt exploaterande bransch.

– Samtidigt var det överraskande att jämställdhetsfrågorna var så starka i företagens kommunikation. Både kring vilka möjligheter klädbranschen ger kvinnor i produktionskedjan, men också hur modebranschen och konsumerande kvinnor ser på och omformar skönhetsideal idag, säger Johanna Arnesson.

Med ett fågelperspektiv kan Johanna Arnesson också se att innehållet i företagens budskap återspeglar samhällsdebatten i stort.
– Det som är på tapeten i den allmänna debatten återkommer i deras kommunikation, säger hon.

För mer information:
Johanna Arnesson, e-post: johanna.arnesson@jmg.gu.se, telefon: 070–489 80 41

Avhandlingens titel: Fashionable politics. The discursive construction of ethical consumerism in corporate communications, news media, and social media.
Mer om avhandlingen: http://hdl.handle.net/2077/57057
 

AV:
031-7864841

Läs nyheter som RSS

Prenumerera på nyheter

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få nyheter i din inkorg varannan vecka om forskning, seminarier, konferenser och annat aktuellt inom hållbar utveckling vid Chalmers och Göteborgs universitet.

Sidansvarig: GMV|Sidan uppdaterades: 2018-08-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?