Stationer ökar tillgänglighet på regional och nationell nivå och skapar potential för utveckling i stationsnära samhällen. Samtidigt påverkas stationssamhällen av hinder i den bebyggda miljön. Den största barriären är järnvägen i sig, som skapar möjligheter men som också kan få negativa konsekvenser för social och ekonomisk hållbarhet, såsom buller, vibrationer och dålig luftkvalitet. En ökad förståelse av dessa konsekvenser och en värdering av lösningar utifrån de globala målen för hållbar utveckling i Agenda 2030, skulle leda till bättre planering och utveckling av framtidens stationssamhällen.
Syftet med projektet är därför att utveckla en analysmetod för utvärdering av tillgänglighet och täthet utifrån de globala målen, särskilt mål 11: Hållbara städer och samhällen. Resultatet av analysen förväntas leda till insikter om möjliga konflikter och synergier mellan sociala, ekonomiska och ekologiska effekter, men också mellan Trafikverkets och kommunernas uppdrag och mål. Därmed blir analysresultatet ett viktigt beslutsunderlag i kommunernas och Trafikverkets gemensamma planering och utveckling av framtida stationsområden och -samhällen i Sverige. Projektet byggde vidare på kunskapsprocessen Det urbana stationssamhället som pågick inom Mistra Urban Futures 2014-2019.
Nyheter om projektet:
Ny metod integrerar transportplanering och stadsutveckling
Arbetet med urbana stationssamhällen fortsätter
Samarbetsparter: Urban Futures (projektägare), Chalmers Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Göteborgsregionen (GR), Samhällsplanering vid Högskolan Dalarna och Urbana och regionala studier vid KTH.
Finansiär: Trafikverket
Pågår: 2020-2022
Kontaktperson: Sanna Isemo, projektkoordinator, Urban Futures, sanna.isemo@chalmers.se